Dobra komunikacja – sposoby na prawidłową komunikację

Dobra komunikacja – sposoby na prawidłową komunikację
Photo by nastya_gepp/ Pixabay

Efektywna komunikacja pomaga w budowaniu relacji z innymi. Towarzyszy nam przez całe życie. Komunikowanie ma na celu wymianę zdań, przekazywanie informacji, dzielenie się doświadczeniem i wiedzą.

Komunikacja i jej elementy

Komunikacja składa się z kilku ściśle powiązanych ze sobą elementów. Rozmowa, czyli mówienie, aktywne słuchanie i komunikacja niewerbalna (mowa ciała). Jest bardzo istotną umiejętnością, którą można rozwijać przez całe życie. Im większe doświadczenie życiowe, tym lepsze zdolności komunikacyjne. W niniejszym zestawieniu skuteczne techniki, które ułatwią Ci porozumiewanie się z innymi.

Jasno sprecyzowany cel komunikacji

Zanim rozpoczniesz rozmowę, musisz określić cel – co chcesz osiągnąć poprzez interakcję. Może chcesz jedynie wylać żale albo potrzebujesz porady. Kiedy zdasz sobie sprawę z celu rozmowy, musisz o nim powiedzieć swemu rozmówcy.

Aktywne słuchanie

Podczas rozmowy musimy nawiązać kontakt wzrokowy z rozmówcą. Tym samym udowodnisz mu, że jesteś zainteresowany tematem rozmowy. Pamiętaj jednak o tym, by zbyt długo nie wpatrywać się w oczy rozmówcy. Okaż mu szacunek i akceptację. Skup się na jego słowach. Zwracaj uwagę na mowę ciała zarówno rozmówcy, jak i swoje gesty. Wykorzystaj mowę ciała, by sprawić dobre wrażenie na rozmówcy. Nie przerywaj rozmówcy. Zadawaj krótkie, zwięzłe pytania. Postaraj się jak najmniej komentować i udzielać rad. Po tym, jak rozmówca zakończy swoją wypowiedź, możesz przedstawić własny pogląd.

Zachować zimną krew

Podczas rozmowy musisz być opanowany i wyrozumiały. Unikaj awantur i kłótni o to, kto z was ma rację. Pamiętaj, by nie używać zdań typu: „Zawsze mam rację”, „Na pewno wiem”. Lepiej używać wyrazów „opinia”, „moje subiektywne zdanie”. Bo przecież każdy z nas ma prawo do własnego zdania i opinii.

Jasne i precyzyjne wypowiedzi

Twoje wypowiedzi i słowa powinny być dostosowane do Twego rozmówcy. Zdania powinny być proste i zrozumiałe. Nie używamy slangu i skrótów. Mówimy krótko i na temat. Opieramy się na faktach. Możemy powtórzyć wypowiedź rozmówcy własnymi słowami, ale nie cytować jej. Informacja zwrotna da mu do zrozumienia, czy został trafnie zrozumiany, ponieważ brak takiej informacji może utrudniać porozumienie.

Zachowanie osobistej przestrzeni

Pamiętaj o zachowaniu właściwej odległości od rozmówcy – około 60 cm. Nie możesz się znajdować zbyt blisko albo zbyt daleko od niego. Zbyt mały dystans między rozmówcami może wzbudzać niepokój i uniemożliwiać koncentrację. Pamiętaj też o tym, by podczas rozmowy nie chodzić, nie chwiać się. Takie zachowanie może rozpraszać i irytować rozmówcę. Najlepiej przyjąć luźną, zrelaksowaną postawę. Pokaż rozmówcy swoje pozytywne nastawienie.

Odpowiedzialność za własne słowa

Jeżeli chcesz, by inni Cię słuchali, musisz być pewny tego, co mówisz. Osoba, która bierze odpowiedzialność za swoje słowa, jest postrzegana jako osoba wiarygodna. Jeżeli rozmówca nie rozumie, o czym mówisz, musisz sprecyzować swoją wypowiedź. Nie możesz obwiniać rozmówcy o to, że on czegoś nie rozumie. Postaraj się jeszcze raz wyjaśnić własny punkt widzenia. Nie bój się przyznawać do błędów.

Umiejętność dobrego komunikowania się pomaga nam budować pozytywne relacje z innymi oraz unikać konfliktów.